Друга річниця повномасштабного вторгнення та 10-річчя російської агресії: добірка найважливіших матеріалів НУШ про війну
У лютому та березні 2024 року виповнюється 10 років від початку російсько-української війни та окупації Криму, а також два роки від повномасштабного вторгнення.
Найближчі місяці сповнені дуже складних та емоційних для України і її громадян історичних подій. Тому в цей час і дорослим, і дітям потрібна особлива підтримка.
“Нова українська школа” зібрала 34 тематичні матеріали, які допоможуть вчителям і батькам побудувати розмову з дітьми про війну, додадуть стійкості та стабілізують емоційний стан.
ВІДПОВІДАЄМО НА ПИТАННЯ ДІТЕЙ ПРО ВІЙНУ Й ШУКАЄМО СЛОВА ПІДТРИМКИ
“Коли закінчиться війна?”, “Чому росія на нас напала?”, “Коли я побачу маму/тата?”, “Який сенс зараз вчитися”… Ці та інші питання про війну, військових, людей з інвалідністю діти часто ставлять дорослим. Однак не завжди навіть емоційно стабільний дорослий здатний швидко знайти на них відповіді. Іноді ці питання зачіпають дуже глибокі й чутливі теми.
Про те, як підготуватися до таких розмов, якими вони мають бути, як не ретравматизувати дітей та підтримати їх, читайте в цій тематичній добірці матеріалів “Нової української школи”:
- Як і про що говорити з учнями на уроках 24 лютого.
- “Коли закінчиться війна?”: як учителям відповідати на складні питання учнів.
- Говоримо з дітьми про війну за допомогою книг (на прикладі посібника “Живі письменники. Як говорити з дітьми про війну та мир”).
- Військові в школі: чи потрібні зустрічі з учнями під час війни і як їх правильно організувати – без додаткових травм для дітей та запрошених.
- Дитина втратила рідних через війну: як поводитися та які слова підтримки підібрати однокласникам і вчителям.
- Психологічна допомога дітям під час війни: добірка практичних інструментів і порад від психологині Світлани Ройз.
- Дисципліна школярів під час війни: як знайти баланс.
- Підліткознавство воєнного часу: які ознаки зараз притаманні поведінці підлітків і як допомогти “майже дорослим” пережити цей час.
- Як говорити з дітьми про людей з інвалідністю – поради психологині.
- Чи доречний сміх під час війни та які українські твори почитати для підняття настрою.
- Чому діти лаються під час війни та як із цим бути. 21 порада від психологині.
- Чому діти зараз почуваються самотніми: пояснення психологів із чим це пов’язано й до чого може призвести.
- “Завжди підтримуйте ініціативу дітей”: історії вчителів-учасників “Шкільного уроку волонтерства”.
- Практики уважності для дітей і дорослих: як допомогти собі зосередитися і “заземлитися”
- Відчувати тіло, записувати думки, відновлювати зв’язок із реальністю: як дорослим і дітям уберегтися від виснаження.
- Суперсила м’яких іграшок: лайфхак, як заспокоїти дитину за допомогою браслетів і гумок для волосся.
- “Прості речі рятують життя”: 5 порад вчительству та учнівству для підтримки ментального здоров’я.
Більше інструментів турботи про себе та інших, корисні ресурси, поради й тренінги щодо життєстійкості можна знайти на порталі проєкту “Resilience.Help” від ГО “Смарт освіта”.
Крім цього, ГО “Смарт освіта” в межах проєкту “Скриня в укриття” створила для дітей різного віку розмальовки на патріотичну тематику, які можуть розважити, заспокоїти дітей і підтримати емоційно. Безплатно завантажити їх можна тут.
Також на порталі проєкту “Вчися вухами” доступний аудіоурок “Широкомасштабна російсько-українська війна” для учнів 11 класу, де історикиня та вчителька історії Антоніна Макаревич розповідає про війну росії проти України з початку повномасштабного вторгнення. Знайти урок та тест до нього можна за посиланням.
А урок про російсько-українські відносини періоду незалежності України можна послухати тут.
РОЗМОВИ З ДІТЬМИ ПРО ШКОДУ РОСІЙСЬКОГО КОНТЕНТУ ТА НАРАТИВИ КРАЇНИ-АГРЕСОРКИ: ЯКІ АРГУМЕНТИ ДІБРАТИ
Хоча з початком повномасштабної війни значна частина українців відмовилася від споживання російського контенту, усе ж і досі, на десятий рік російсько-української війни, у нашому інфопросторі набирають популярності російські серіали, а пісні країни-агресорки можуть очолити українські рейтинги.
Важливо пам’ятати, що російський контент є частиною економіки рф, яка зараз працює на знищення українців та наших міст, містечок і сіл. До того ж це частина інформаційних атак та пропаганди ворога.
Що робити, якщо дитина споживає російський контент, озвучує російські наративи та яку альтернативу запропонувати, читайте в цій добірці:
- Російські пісні в плейлистах українських школярів: чому не варто слухати музику ворога і як це пояснити дітям.
- Якщо раптом учні озвучують російські наративи: які шляхи комунікації найбільш коректні.
- Звідки діти можуть чути російські наративи – пояснення фактчекерки та дослідниці дезінформації.
- “В умовах війни ми не можемо отримати всю інформацію. Цим можна маніпулювати. росіяни це й роблять”: інтервʼю про важливість медіаграмотності.
- Фільтрують інформацію та не ведуться на російські фейки: досвід однієї школи, яка завчасно навчала учнів медіаграмотності.
- Чому українські підлітки споживають російський контент і що можна запропонувати натомість – на прикладі проєкту “Колайдер”.
- Що можна подивитися і послухати з дитиною: добірка україномовного контенту від психологині Світлани Ройз.
МАТЕРІАЛИ ПРО ТОТ, ВПО, ОСВІТНЮ ДЕОКУПАЦІЮ ТА УЧНІВ ЗА КОРДОНОМ
Доки учнівство на материковій частині України вчить вірші українських поетів, вивчає історію України та волонтерить для ЗСУ, українські школярі й школярки на тимчасово окупованих територіях нерідко взагалі не мають доступу до української освіти. А ті, хто вже 10 років перебуває в окупації, живуть в інформаційному вакуумі, який формує росія за допомогою пропаганди.
Крім цього, станом на кінець грудня 2023 року приблизно 25 % українських учнів перебувало за кордоном. З 24 лютого 2022 року до 12 грудня 2023 року до шкіл Європейського союзу інтегрували 831 431 українських учнів.
Особливої підтримки потребують і діти ВПО, які мають адаптуватися на нових місцях, знаходити друзів серед місцевих однолітків, долати стрес та виснаження.
Як тримати зв’язок із дітьми на ТОТ та допомогти учням/ученицям ВПО й тим, що за кордоном – читайте в цих матеріалах:
- Коли звільнимо Крим – що далі: як відновлювати зв’язки з півостровом через систему освіти.
- Освітня деокупація: чому вчать у школах Криму та як інтегрувати кримських дітей в український простір після звільнення півострова.
- Як повертати в українську освіту учнів із ТОТ та з-за кордону: особливості, різниця, гострі проблеми.
- Підтримують дії путіна, співають гімн росії та булять українців: що робити, якщо ваша дитина в закордонній школі вчиться з дітьми росіян.
- Яким має бути педагогічний резерв для деокупованих територій: поради освітніх управлінців та вчителів.
- “України немає, а любити треба росію”: як країна-агресорка перевиховує наших учнів в окупації через підручники.
- Як поновити бібліотечні фонди в школах на деокупованих територіях: поради управлінців і додаткові можливості.
- Дорога додому: як росія викрадає українських дітей, як їх вдається повернути та з якими проблемами після цього стикаються родини.
- Мобільні групи з інтеграційної підтримки: як в Україні працюють із дітьми ВПО та їхніми батьками.
- Як допомогти дитині впоратися із терміновою евакуацією – поради психологині.
Також радимо ознайомитися з окремим розділом на сайті “Нової української школи” “Вчительський щоденник війни”, де українські освітяни діляться своїми непростими історіями під час життя в тимчасовій окупації. Вони розповіли нам про злочини росіян проти освіти, “підпільне” викладання за українськими програмами попри їхню заборону ворогом, колег-колаборантів, фільтраційні табори, підвали та інші виклики, з якими зіштовхнулися українці на ТОТ через злочини росіян.
Редакція “Нової української школи” висловлює щире захоплення та безмежну вдячність незламним українським захисникам і захисницям, українським освітянам, учням та їхнім батькам.
Слава Україні!
Героям слава!
Переможемо!
Ірина Троян “Нова українська школа”